Det er nu, du skal sælge

april 17, 2020

Udbuddet af boliger til salg er på det laveste niveau set i mange år. Alene i forhold til 2019 er forskellen ca. 10 procent. Lige nu er der kun omkr. 57.000 boliger til salg i Danmark.

Men er det et dårligt tegn?

– Nej, siger Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne med 105 ejendomsmæglerbutikker i hele Danmark.

Han har været i branchen i over 25 år, og han ved derfor, hvad et lavt udbud betyder for sælger.

– Det er nu, du skal sælge. Udbuddet er lavt. Det vil sige, at din bolig får mere albuerum og har større mulighed for at blive set, fordi den ikke skal kæmpe mod så mange af samme slags. Samtidig kan vi jo se, at køberne er der, og de er mere konsekvente, end vi normalvis ser. Derfor er der ganske god chance for at få boligen solgt nu, hvis du alligevel går i salgstanker, forklarer han, og uddyber:

– Samtidig står vi midt på dørtærsklen til de tre bedste salgsmåneder i løbet af året, nemlig april, maj, juni, hvor det stadig er muligt at komme med på bølgen. Men det tager gerne et par uger at få gjort boligen klar til salg, så det er nu, man skal trykke på knappen.

En undersøgelse foretaget af Boligsiden i 2019 viser, at maj og juni historisk set er de helt store topscorere, når det kommer til bolighandler. På førstepladsen ligger uge 26, hvor der i perioden 1997 til 2016 blev solgt hele 1.315 boliger på en enkelt uge i gennemsnit. På sidstepladsen ligger uge 53, hvor der i samme periode i snit blev solgt 384 boliger.

Logikken er simpel:

Når udbuddet er højt, og køberinteressen er lav, falder priserne. Når udbuddet er lavt, og køberinteressen er høj, som den er lige nu, stiger priserne.

– Jeg kan ikke sidde her og love stigende kvadratmeterpriser, for det er der flere faktorer, der har indvirkning på. Fx økonomien, bankerne, højkonjunktur og lavkonjunktur, Covid-19 og meget andet. Men jeg kan love, at det er nemmere at sælge sin bolig nu, for det fortæller al erfaring, siger han.

Alene i RealMæglerne steg boligsalget med 16 procent i marts 2020 i forhold til marts 2019. Det var samtidig det bedste marts-salg set i kædens historie.

Salgsrekord trods Corona

– Salget steg i alle regioner på nær Nordjylland, som samlet set går tilbage, men selv her skal man være opmærksom på, at salget går strygende i kommuner som fx Aalborg og Farsø. Derfor er budskabet også: Sæt boligen til salg, når mulighederne er så gunstige, som de er lige nu, slutter han.

Boligudbud - Uge 15 Antal
2017 Ca. 63.000