Boliger i Nordjylland sælges til prisen

december 21, 2018

Nordjyder får oftere den forventede pris, når de sætter boligen til salg, end de gjorde for blot fem år siden. Det viser beregninger, som RealMæglerne og BoligOne har foretaget i samarbejde med Boligsiden. Ifølge Preben Merrild Angelo, direktør i RealMæglerne og BoligOne, skyldes det primært to ting: – Dels er det jo attraktivt at bo i Nordjylland, hvilket gør priserne mere konsekvente, dels er nordjyske ejendomsmæglere og boligejere gode til at forventningsafstemme i forhold til det aktuelle marked og derved ramme den rigtige pris fra begyndelsen.

Preben Angelo pressefoto

Foto: Gregers Kirdorf

Kurven er mere jævn end tidligere, når man sammenholder salgstider (også kaldet liggetider, red.) med nedslag i salgsprisen i nordjyske bolighandler. Det viser beregninger, som RealMæglerne og BoligOne har foretaget i samarbejde med Boligsiden. Nedslaget er ganske enkelt ikke så stort længere, hvis boligsalget trækker ud, hvorimod konsekvensen tidligere kunne være et nedslag på op imod 20 procent i forhold til udbudsprisen på boligen.

Attraktivt at bo i Nordjylland

Det er der primært to årsager til, forklarer Preben Merrild Angelo, som er direktør i ejendomsmæglerkæderne RealMæglerne og BoligOne.

Priser på ejerlejligheder stiger ikke

Preben Merrild Angelo vurderer, at boligmarkedet i 2019 vil finde et mere stabilt leje end tidligere år:

– De store prisstigninger udebliver. Vi kommer i stedet til at opleve små, moderate stigninger, og på ejerlejlighedsmarkedet – især i de store byområder – vil priserne ikke stige yderligere. Lokalt vil man endda opleve små prisfald. Tendensen med, at boligerne bliver solgt tættere på den udbudte pris, fortsætter. Den nye undersøgelse, som vi har gennemført i RealMæglerne og BoligOne, indikerer, at det gennemsnitlige prisnedslag på boliger i løbet af 3 til 5 år er halveret fra nuværende niveau, siger han.

Fremgang i provinsen

Endelig vil salgshastighederne igen nærme sig normalen:

– Ikke mindst i Aarhus og København har boligerne i de seneste år nærmest været solgt den samme måned, som de blev udbudt til salg. I 2019 og fremover skal ejendomsmæglerne på hårdt arbejde for at få boligerne solgt, og det er i bund og grund sundt for branchen, for det er jo netop det, der meningen med at have en ejendomsmægler til at sælge sin bolig. Det er med til at holde os skarpe, fortæller Preben Merrild Angelo.

Foråret er kommet til Nordjylland, og denne gang er det kommet for at blive. Når det går godt i Danmark, begynder fremgangen ofte i de store byområder, og derfra breder den sig via byområderne til resten af landet. Den gode nyhed for nordjyderne er, at det nye, stærke Aalborg har givet energi og tro på by- og landområderne uden for Aalborg, og her vil forstadsbyerne til Aalborg samt de stærke byområder som Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev og Sæby mv. opleve en fremgang i 2019.

Godt år for sommerhusmarkedet i vente

Det samme gør sig gældende på fritidshusmarkedet:

– 2018 blev ikke året med gennembrud på fritidshusmarkedet, som vi eksperter havde troet på. Vi tog faktisk fejl. På landsplan faldt fritidshussalget en lille smule i forhold til 2017, og det er egentligt lidt ejendommeligt, når man tænker på, at man i dag kan belåne et fritidshus på forbedrede vilkår, og at beskatningsgrænserne for udlejning er lempet. Samtidig skal man som pensionist ikke længere eje sit sommerhus i en årrække for at kunne bo der, slutter Preben Merrild Angelo, som derfor fastholder sit positive syn på fritidshusmarkedet for 2019.

Herunder ikke mindst for Nordjylland, der jo har nogle af Danmarks bedste sommerhusområder.

Kilde: RealMæglerne

Nedslag i procent Nordjylland.jpg