Boligsalget går frem i Corona-måneder

maj 4, 2020

Der er godt gang i boligmarkedet, selv om Danmark nu igennem et par måneder har været lukket ned.

Hos ejendomsmæglerkæden RealMæglerne med 105 butikker i hele Danmark har man endda bemærket en lille fremgang i salget, når marts og april i 2020 sammenlignes med marts og april i 2019.

Beskeden fremgang

– Vi har en lille fremgang på 1,1 procent samlet set, hvilket vi naturligvis er positivt overraskede over, da nedlukning af samfundet er en udfordring for en branche som vores, hvor vi er i så tæt dialog med kunderne, fortæller Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne.

Dette skal endda ses i betragtning af, at påsken, der i år faldt i april, traditionelt set giver et lille fald i boligsalget, fordi danskerne ikke kigger på boliger i påsken.

Fremgang i Sønderjylland, Midtjylland og Storkøbenhavn

Det er især villasalget og salget af fritidsboliger, der i flere egne af Danmark går strygende. Herunder kan nævnes Sønderjylland, der i løbet af årets første fire måneder tordnede frem med hele 47 procent, mens salget i Midtjylland i samme måneder steg med 25 procent. I Storkøbenhavn gik salget frem med 15 procent i kæden.

– Udbuddet, altså antallet af salgsaktive emner, er stadig for lavt. Det er ærgerligt, da muligheden for salg netop nu er størst. Dels sælges der flest boliger på denne tid af året med juni som højdespringer. Dels er udbuddet lavt og lånevilkårene gode med lave renter. Det lave udbud betyder, at din bolig nemmere bliver set i markedet og ikke har så mange "konkurrenter", den skal kæmpe med, og vi ved, at køberne er der, fordi finansieringen er interessant for dem, slutter Preben Merrild Angelo.

1_1 pct

Preben Angelo_pressefoto6