Lysshow på villavejen: Ok eller for meget?

november 22, 2020

Foto: Shutterstock

Vi kender det alle sammen. Der er som regel et hus i nabolaget, hvor julebelysningen har fået en tand mere på humørskalaen end hos gennemsnittet.

Nogle steder sprænger det måske endda skalaen, og man forestiller sig en elmåler, der drejer rundt som klingen på en vinkelsliber.

Men hvor går grænsen egentlig? Hvornår bliver det for meget?

– Det svarer lidt til, at én romkugle smager godt, to gør måske også. Og tre. Men på et tidspunkt smager de ikke ret godt længere, siger Thomas Jacobsen, markedsdirektør i RealMæglerne.

Det siger loven

Området er lidt en gråzone, så derfor giver han også ét grundlæggende råd til boligejerne, inden julens lysshows for alvor folder sig ud:

– Som stor, landsdækkende ejendomsmæglerkæde er vi dagligt i dialog med boligejere og kommende boligejere i hele Danmark. Et godt råd, som altid har virket, er: ”Sørg for at opbygge et godt naboskab”. På den måde undgår man at havne i situationer, hvor man er til gene for hinanden. Ganske enkelt, fordi man kender hinanden godt, fortæller han.

Dog er der bestemmelser i lovgivningen, som i grelle tilfælde kan tages i brug. Det drejer sig om paragraf 6 D i Byggeloven.

Byggeloven § 6 D

§ 6 D
Kommunalbestyrelsen kan gøre en tilladelse efter byggeloven afhængig af, at bebyggelsen får en sådan ydre udformning, at der i forbindelse med dens omgivelser opnås en god helhedsvirkning.

Stk. 2.Skiltning, lysinstallationer o.lign. må ikke være til ulempe eller virke skæmmende i forhold til omgivelserne. Kommunalbestyrelsen kan ved forbud eller påbud sikre opfyldelsen af 1. pkt.

Men selv dette kan være lidt uklart at vurdere ud fra, for hvornår virker en belysning for eksempel skæmmende?

Thomas Jacobsen har ikke kendskab til sager, hvor julebelysning er endt i nabostridigheder.

– Men der findes da nok et par eksempler eller flere, tilføjer han.

Vis hensyn

For at undgå nabokonflikter foreslår han, at man – uanset hvad – taler med naboen, inden man kaster sig ud i større julebelysninger ved boligen.

– Det kan virke provokerende, hvis man bare gør det. Og her taler vi selvfølgelig ikke om en enkelt lyskæde, men hvis det er mere end det, siger Thomas Jacobsen.

Gode råd er:

• Vis hensyn
  • Tænk over, hvordan naboens vinduer er placeret i forhold til lyset
  • Tænk over, om det er nødvendigt at lade lysene være tændt hele natten

Heller ikke i Almenboligloven er der bestemmelser om julebelysning. Man må fx gerne pynte sin altan, så længe det er midlertidigt.

Derimod må man ikke opsætte blinkende belysning, der er til gene for naboerne. Det kan medføre henstillinger og i værste fald opsigelse af lejemålet.

– Der kan dog være begrænsninger i en husorden, som du skal være opmærksom på. Det samme gælder i øvrigt for retningslinjer i grundejerforeninger, slutter Thomas Jacobsen.

julebelysning

TJ_RealMægler Folkeskoven 4