Overraskende udvikling: Købere i kø til sommerhuse

feb 08, 2022

Foto: Jacob Ljørring / RealMæglerne

I de første 4 uger af 2022 blev der solgt 34 % flere sommerhuse end gennemsnittet for 2015-2021. Til gengæld begynder det at knibe for nye salgsemner på listen. I uge 4 var antallet af nye således 6 % under GNS (2015-2021). Kilde: Boligsiden.dk

I 2022 sælges der fortsat flere fritidshuse end normalt. Det viser beregninger fra RealMæglerne på baggrund af egne salgsstatistikker samt salgstal fra Boligsiden.dk.

– Salget minder ikke om 2021, hvor alle rammer blev sprængt, og ’normalt’ blev parkeret for et øjeblik, men mere om 2020, hvor det også lå i et forholdsvis højt niveau. Det skyldes jo nok, at sommerhuse er blevet hipt, og udsigten til usikkerhed og prisstigninger i forbindelse med rejser, mener Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne.

Derudover peger han på tre årsager, der formentlig har indvirkning:

1. Corona har mindet os alle om mulighederne, der findes i Danmark. Danmark er smukt. Øst, vest, hjemme bedst.

2. Flere ser en mulighed i at kombinere eje med leje – og dermed eje billigt.

3. Pensionistreglen er ændret. Der er kortere vej til helårsstatus.

Den store interesse for sommerhuse betyder også, at kvadratmeterprisen formentlig vil forblive tæt på det høje niveau, som markedet ramte i 2021:

– Der skete rigtig meget i 2021, og man skulle ikke vente for længe, hvis man kiggede på sommerhus. Derfor ser vi også, at nogle har fortrudt. De slog måske til lige hurtigt nok. Til alt held for dem, der ikke ser sommerhuset i et længerevarende perspektiv, kan de stadig nå at sælge igen, fordi der fortsat er høj efterspørgsel og lavt udbud, og derfor vil kvadratmeterpriserne heller ikke falde de 5-10 procent, vi ellers havde forventet i 2022, mener Preben Merrild Angelo.

Derfor er anbefalingen også klar:

– Føles det ikke rigtigt i maven? Har man fortrudt, og ser man ikke sig selv som sommerhusejer de næste 5-10-20 år eller længere, så er mulighederne for at sælge gode nu. Vi har i mange tilfælde allerede køberne på hånden.

Flere pressefotos her: https://www.scanpix.dk/spdk/ (Appr via Scanpix)

Preben Angelo_presse

Sommerhus_salg_udsigt

Størrelse: 16 MB