Boligmarkedet amok: Omvendt oktober

oktober 29, 2020

Kilde: RealMæglernes Boligbarometer

RealMæglernes BoligBarometer for oktober viser, at salget af boliger er steget med 39 procent i kæden ift. oktober 2019.

Dykker man lidt ned i tallene, står det klart, at salget af fritidsboliger vil være det mest skelsættende emne, når man i de kommende år vil kigge tilbage på boligmarkedet i 2020.

– Hvem havde troet, at 2020 skulle blive året, hvor boligmarkedet blev støvsuget for fritidsboliger i en grad, så det næsten er umuligt at sætte ord på, spørger Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne.

Landsdækkende tal plejer at falde

Der har været en nærmest frådende købelyst, hvilket ifølge Preben Merrild Angelo bl.a. må ses som en modreaktion på Corona-restriktioner. En flugt fra rammer og regler til frihed og fred og ro.

Men også et ønske om fremadrettet mere ferie under hjemlige himmelstrøg.

Boligtyper: Oktober 2019 vs. Oktober 2020

% stigning

Ejerlejligheder

Villaer

Fritidsboliger

Stigning i % totalt – okt. 19 vs. okt. 20

Kilde: RealMæglernes BoligBarometer

Kigger man på landstallene for alle ejendomsmæglerkæder og gns. udvikling for boligsalg i DK fordelt på uger (2015-2019), og holder det op imod 2020, vil man se, at kurven normalvis så småt vil begynde at dale fra uge 40 og ned imod et lavt blus i december, januar og februar, hvorefter de traditionelle salgsmåneder for alvor melder sig på banen igen.

– I år er det omvendt. Det er svært at forklare, men købelysten er stor, og vi kunne godt bruge 12.000-15.000 flere Til salg-skilte, hvis udbud og efterspørgsel skal følges ad i et fornuftigt forhold, siger Preben Merrild Angelo.

Rekord overgået med 39 procent

Salget af boliger i oktober 2020 er det højeste set i en oktober måned i RealMæglernes historie. Læg dertil, at oktober 2019 med et mulehår overgik 2018 og blev den bedste oktober, siden RealMæglerne blev etableret i 1988. Det er altså en all-time rekord, der nu bliver overgået med hele 39 procent.

Derfor kan man nu roligt bruge ordet "amok", mener Preben Merrild Angelo:

– Salget af fritidsboliger er procentvis steget mest i forhold til salgstallene i oktober 2019, men villaer - og herefter ejerlejligheder - er klart de største markeder, vi har, hvor der er flest stk. salg. Det skal vi lige huske at have med i perspektivet, når vi snakker om fremgang. Vi har en fremgang på hhv. 12 og 11 procent for de to, så der bliver altså langet nogle huse og lejligheder over disken, slutter Preben Merrild Angelo.

***
RealMæglernes BoligBarometer udsendes ved afslutningen af hver måned og udarbejdes på baggrund af statistik indsamlet fra mere end 100 RealMægler-butikker landet over. BoligBarometeret er derfor først med aktuelle månedsanalyser om udviklingen på boligmarkedet.

Udvikling i boligsalg pr uge - alle boligtyper

Udvikling i salg af boliger - RealMæglerne - oktober (index 100)

Gult hus_solgt

Preben Angelo_pressefoto6