Sommerhuse sælges i rekordtempo

januar 25, 2021

Fotos: Unsplash & Gregers Kirdorf, RealMæglerne

183 dage. Så lav var den gennemsnitlige salgstid for sommerhuse i Danmark i december 2020, viser nye salgstal fra Boligsiden.dk. Det er bemærkelsesværdigt. Ikke alene er dét det laveste niveau siden januar 2010. Det er også i en måned, hvor salgstiden traditionelt ville ligge højt.

Slog alle redkorder

– Vi må konstatere, at der er vendt op og ned på billedet. Sommerhusene flås ned af hylderne, og vi kan næsten ikke få nok på lager, inden der er udsolgt igen, fortæller Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne.

Læs mere her: Sommerhuse flås ned fra hylderne

Den lave salgstid skal ses i lyset af et år på boligmarkedet, hvor salget slog alle rekorder, og tendensen ser ud til at fortsætte i 2021.

Læs mere her: Over 100.000 ejerboliger sælges igen næste år

– Køberne er hurtige på aftrækkeren. Betænkningstiden er ikke ret lang derude, og det skyldes jo nok, at de er klar over, at hvis de ikke slår til nu og her, er der andre, der gør det, fortæller Preben Merrild Angelo, fortæller Preben Merrild Angelo – og uddyber:

Succes med mæglerhjælp

– Vi er især glade for tilgangen af sælgere, som har været i markedet før, og som har forsøgt selv, men uden det er lykkedes. Nu har vi kunderne til, at det kan lade sig gøre med vores hjælp. De står i kø.

Der blev solgt 15.833 fritidsboliger i Danmark i 2020. Alene i RealMæglerne gik salget af fritidsboliger frem med 60 procent.

– Det betyder, at markedet i perioder har været støvsuget for salgsemner. Og de boliger, der har været i markedet, er blevet solgt i rekordfart. For mange kan det tage uger, måneder og år at komme frem til beslutningen om at sælge, men mon ikke, at den aktuelle udvikling i markedet vil medvirke til, at dem, der allerede går i salgstanker, nu endelig vil få gjort noget ved det, spørger Preben Merrild Angelo.

Gode lånevilkår

Han peger på Covid 19-pandemien, gode lånevilkår og klimahensyn som afgørende for, at sommerhusmarkedet er rødglødende lige nu.

– I det korte perspektiv har Corona fået os til at søge frirum. I det lange perspektiv er det hensyn til klimaet og investering i familielivet med økonomisk fornuft, der har sat skub i et marked, der ellers i mange år har været meget afdæmpet, slutter Preben Merrild Angelo.

Om RealMæglerne A/S

RealMæglerne A/S er en fri og uafhængig ejendomsmæglerkæde, som blev grundlagt i 1988. Med sine 105 butikker i hele Danmark - og flere på vej - er RealMæglerne i dag blandt de største ejendomsmæglerkæder i landet.

Vidste du, at RealMæglerne planter to træer i RealMægler Folkeskoven for hver bolighandel i kæden - ét træ for køber og ét træ for sælger.

Læs mere her: RealMægler Folkeskoven

Boliger og byggeri står ifølge Energistyrelsen for 40 procent af energiforbruget i Danmark, og en stor del af CO2-udslippet er dermed relateret til produktion af varme og energi i boliger.

Med klimaberegneren ønsker RealMæglerne at inspirere boligejerne til at vælge de rigtige løsninger, når de energiforbedrer boligen. Vi kalder det: Sammen om et bedre klima

Udvikling i salgstider for fritidsboliger i Danmark

Format: .png

Preben Angelo_pressefoto6