Aars får ny folkeskov

feb 02, 2022

Foto: RealMæglerne

– Vi er glade for at kunne hjælpe. Det er en stor begivenhed for os, siger Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne.

Og hos Vesthimmerlands Kommune er Grete Mundbjerg, teamkoordinator for trafik og grønne områder, mindst lige så begejstret som ejendomsmægleren:

– Idéen til Aars Folkeskov opstod, da en del af jorden efter Sauers Frugtplantage, som kommunen har overtaget, lå ubenyttet hen, og vi samtidig skulle i gang med at rejse erstatningsskov, fordi anden skov er fældet i forbindelse med nyt byggeri. Formålet er at åbne et friluftsrum op for lokalområdet, som de kan benytte til gåture mv. Derfor søgte vi en samarbejdspartner, som gerne ville støtte os, forklarer hun.

Skoven er blevet til i samarbejde med RealMæglerne, Growing Trees Network Foundation og Naturplant. Naturplant har sørget for levering og plantning af træerne.

Åben for alle

Vestskoven strækker sig over ca. 10 ha jord, og det nye areal er omkring et par fodboldbaner i omfang.

– Det er hovedsageligt løvskov, der er plantet. Det vil sige bøg og eg, og så er der enkelte indblandingssorter som ahorn, avnbøg og fuglekirsebær imellem, som man også vil kunne se i en almindelig skov. I skovbrynet er der buske og træer som hvidtjørn, skovæble, hassel, slåen og fjeldribs, der er med til at beskytte skoven og give den læ, så den vokser bedre, fortæller Peter Kjøngerskov, der er skovfoged og ekspert i skovrejsning hos Naturplant.

RealMæglerne er allerede involveret i et stort skovprojekt i Tune på Sjælland, og når træer og skovrejsning har et helt særligt fokus hos kæden, er fortællingen klar:

– Først og fremmest er det vigtigt for os, at det er folkeskov, som er åben for alle, og som kan bidrage med mulighed for frisk luft og aktiviteter. Dernæst er skoven og træerne en helt central del af fortællingen om RealMæglerne, forklarer Preben Merrild Angelo.

Planter træer

Hos RealMæglerne planter man nemlig ét træ på vegne af køber og ét træ på vegne af sælger for hver bolighandel i kæden:

– Det er et tiltag, som opstod i forbindelse med vores klimaberegner (Min klimaberegner), som tager afsæt i data fra Energimærket, og som visualiserer det klimaaftryk, boligen har. Det omregner den så til antallet af træer, der årligt kan optage den samme mængde CO2. Det er nemlig sådan, at træer kan optage og binde CO2, og beregninger viser, at et godt dansk bøgetræ kan optage ca. 3,5 kilo CO2 om året, forklarer han.

(Klimaberegneren virker for alle boliger med et gyldigt Energimærke, og den viser de energiforbedringer, der mest effektivt kan nedbringe boligens klimaaftryk, samt hvor hurtigt forbedringen er tjent hjem i form af energibesparelser, red.).

Med klimaberegneren opstod det skovrejsnings-projekt, der i dag kendes som ’RealMægler Folkeskoven’.

Den grønne fortælling

Grete Mundbjerg er ikke i tvivl om, at Aars Folkeskov med tiden vil udvikle sig til en naturlomme, hvor mange vil komme og koble af og trække lidt frisk luft:

– Børnehaver, FDF’ere og byens borgere har jo allerede i mange år benyttet Vestskoven, og vi ser frem til at udvikle området med Folkeskoven, så endnu flere får lyst til at bruge det, fortæller Grete Mundbjerg.

Desuden ligger det store Danpo-kyllingeslagteri lige om hjørnet, og snart vil et nyt svømmecenter skyde op lige på den anden side af Løgstørvej tæt ved Vestre Skovvej, så det er et område, hvor mange himmerlændinge i forvejen kommer – og også fremadrettet vil komme.

For RealMæglerne var samarbejdet med Vesthimmerlands Kommune en kærkommen mulighed for at udbygge den grønne fortælling om kæden, og samtidig er RealMæglerne allerede repræsenteret i nærområdet; herunder i Farsø med en stor, veletableret butik.

– RealMæglerne er på en grøn rejse i disse år. Vi har netop introduceret Grøn Bolighandel, hvor boligejere kan sælge boligen klimavenligt, mens flere og flere af vores butikker får en Klimamægler-certificering og måles på butikkens egen CO2-udledning – og det er vores målsætning at være CO2-neutrale i 2025, fortæller Preben Merrild Angelo.

Besøg skoven

Ønsker du at besøge Aars Folkeskov, skal du køre ad Vestre Skovvej bagom Danpo-slagteriet. Herfra kan du følge skovstien helt hen til indhegningen. Indhegningen sikrer, at rådyr ikke går ind og spiser de friske knopskud fra de nyplantede træer.

Peter Kjøngerskov forklarer, at der formentlig vil gå fire vækstsæsoner, før man rigtig vil kunne få en fornemmelse af skoven:

– Så begynder nogle af træerne at være i hovedhøjde, og den naturlige flora og fauna fra Vestskoven er så småt begyndt at flytte med over i den nye skov, fortæller han og kommer med en opfordring:

– Gå en tur ved folkeskoven. Man må gerne gå ind bag hegnet, så længe man lukker lågen efter sig og ikke træder på de små nye træer.

For flere billeder - kontakt: Mikkel Milsgaard, kommunikationsansvarlig, RealMæglerne A/S

Flere pressefotos her: https://www.scanpix.dk/spdk/ (Appr via Scanpix)

Beskyttelse af grundvand
Der er grundvandsboringer i området ved Vestskoven. Skov fungerer som effektiv beskyttelse af grundvandet. Jorden ved Aars Folkeskov har tidligere været produktionsjord, men fremadrettet vil skoven passe sig selv de næste 100 år og kræver hverken gødning, kvælstof eller sprøjtemidler. Skoven sikrer dermed rent drikkevand til beboere i Vesthimmerland i mange år.

Aars Folkeskov 1

Aars Folkeskov 11