Disse ting betyder mindst, når vi sælger boligen

november 11, 2020

Foto: Shutterstock

Det er hverken bløde værdier, ydre omstændigheder eller kortsigtet økonomi, der betyder mest, når vi vælger at sætte boligen til salg.

Det er derimod de målbare værdier, der vægter højest, og netop dét er der ifølge Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne, også en historisk tradition for i Danmark:

– Boligejerne i Danmark tænker nøgternt og fornuftigt, når det kommer til beslutninger om boligen. Der skal stadig ret meget til, før vi overvejer at skifte boligen ud, siger han.

Mere plads ikke afgørende

Netop den betragtning bliver underbygget i en undersøgelse af sælgerparatheden hos boligejerne, som RealMæglerne med over 100 ejendomsmæglerbutikker i hele Danmark står bag.

Her har flytteomkostninger og familieforøgelse fx ikke særlig stor indvirkning på, om vi sætter til salg. Det samme gælder for muligheden for bedre finansiering og mindre kørsel til jobbet.

I hvilken grad har følgende fået dig til at sætte din bolig til salg?

I høj grad / I nogen grad

Børn – familieforøgelse / ønske om mere plads

Job – hvis min jobsituation ændres

Flytteomkostninger – begrænsning i udgifter til flytning

Finansiering – bedre økonomi i forbindelse med salg

Transport – ønske om mindre kørsel

Lån – forbedring af lån i forbindelse med salg

Kilde: RealMæglerne / Voxmeter

– Der er ikke noget overraskende i, at det er salgsprisen og muligheden for at rykke videre til en bolig med en bedre beliggenhed, der er mest afgørende, når vi sætter boligen til salg, men vi ser samtidig, at klarhed om boligsituationen efter boligsalget betyder stadig mere. Der er altså ikke nogen, der sælger uden at have tænkt to, tre eller fire skridt frem, siger Preben Merrild Angelo.

Ønske om klarhed

Undersøgelsen, der er gennemført af Voxmeter, er repræsentativ for boligejere i alderen +25 år og viser bl.a. sælgerparatheden opdelt på køn, aldersgruppe og region.

RealMæglerne har tidligere dokumenteret, at det ikke kun er penge og kvadratmeterpriser, boligejerne går rundt og regner på, når boligen skal sælges.

Tværtimod er det i lige så høj grad boligsituationen efter salget, som er tungen på vægtskålen, når overvejelser bliver til handling.

Læs mere her: Haribo-slikposeløb for boligsælgere

Læs desuden her, hvorfor jobbet ikke længere er afgørende for vores valg af bolig

Mangler 12-15.000 Til salg-skilte

På trods af, at der lige nu sælges boliger som aldrig før, kniber det med at lokke sælgerne ud af busken. Boligerne sælges med andre ord lige så hurtigt, som de kommer til salg.

– Det betyder, at udbuddet ikke kan følge med efterspørgslen. Det presser m2-priserne i vejret, og det er ikke godt på sigt, hvis det fortsætter sådan. Og egentlig er det lidt specielt, for netop nu er et fantastisk tidspunkt at sælge på. Men som markedet er pt., kunne vi godt bruge 12-15.000 flere Til salg-skilte i Danmark, mener Preben Merrild Angelo.

RealMæglernes BoligBarometer viser, at salget af boliger steg med 39 procent i kæden i oktober. Dermed blev salget af boliger i oktober 2020 det højeste set i en oktober måned i RealMæglernes historie.

Læs mere her: Omvendt oktober

Om RealMæglerne

RealMæglerne A/S er en fri og uafhængig ejendomsmæglerkæde, som blev grundlagt i 1988. Med sine 105 butikker i hele Danmark - og flere på vej - er RealMæglerne i dag blandt de største ejendomsmæglerkæder i landet.

Vidste du, at RealMæglerne planter to træer i RealMægler Folkeskoven for hver bolighandel i kæden - ét træ for køber og ét træ for sælger.

Læs mere her: RealMægler Folkeskoven

Boliger og byggeri står ifølge Energistyrelsen for 40 procent af energiforbruget i Danmark, og en stor del af CO2-udslippet er dermed relateret til produktion af varme og energi i boliger.

Med klimaberegneren ønsker RealMæglerne at inspirere boligejerne til at vælge de rigtige løsninger, når de energiforbedrer boligen. Vi kalder det: Sammen om et bedre klima

Sælgerparathed_spørgeundersøgelse_realmæglerne

Preben Angelo_pressefoto6