RealMæglerne: Grøn bolighandel skal skrives ind i klimaloven

nov 10, 2021

Preben Merrild Angelo: RealMæglerne er klar med Danmarks første grønne bolighandel. Foto: Jacob Ljørring, RealMæglerne

Skrevet af Preben Merrild Angelo, adm. direktør, RealMæglerne

(Debatindlæg bragt på Altinget.dk onsdag den 10. november 2021)

Forestil dig en bolighandel, der er så gennemsigtig, at sælger og køber allerede i handlen kan se, hvordan en bolig kan løftes fra Energimærke G til Energimærke A. Og forestil dig, at banken allerede, når ejerboligen skifter hænder, står klar med et favorabelt klimalån, der kan hjælpe med at finansiere energiforbedringer i boligen og vise, hvor hurtigt at energibesparelsen har tjent finansieringen hjem.

Alene i Danmark er der 1,1 mio. parcelhuse.

Både i 2020 og 2021 blev der handlet over 100.000 ejerboliger i Danmark. Og det er i valget, at vi sammen kan gøre en forskel for klimaet. Klimahensyn er et tilvalg.

Bankerne skal udbyde klimalån

Når vi køber eller sælger en bolig, kan vi tage det grønne valg, fordi ejerboliger ses i et langsigtet perspektiv.

I klimahandlingsplan 2020 indgik der sektorstrategier for ”væsentlige sektorer” som landbrug, transport, energi, byggeri og industri.

Men hvor er boligmarkedet henne i planerne?

Beregninger viser, at boliger stiger med op til 125.000 kr. i værdi for hvert trin, de flyttes op i Energimærket. Det er win-win for dig, mig og klimaet.

Løsningen er lige for. Tænk Grøn Bolighandel ind i Klimaloven, og opsæt nogle klimastandarder for bolighandel. Støt boligejerne i selv at optimere den eksisterende boligmasse, så der ikke kun rives ned og bygges op.

Gør det lovpligtigt og attraktivt for banker at udbyde klimalån, der er øremærket til konkrete energiforbedringer med dokumenteret effekt for klimaet, og som tjener sig selv hjem.

Man kunne med fordel kigge på hele rejsen for boligejerne, og ikke kun på tilskud til udskiftning af oliefyr, som kræver snirklede tilskudsansøgninger, der skal oprettes via hjemmesider, hvor man sidder i kø i timevis og måske / måske ikke er blandt de heldige.

Fokus på den eksisterende boligmasse

Vi ved, at energiforbrug i bygninger udgør næsten 40 % af det samlede energiforbrug i Danmark.

Samtidig ved vi, at 20 pct. af boligejerne ønsker en grøn bolighandel, når de køber og sælger. Det viser en undersøgelse, som RealMæglerne nyligt har gennemført hos Voxmeter. ”Det er et valg, der er vigtigt for dem,” siger de.

På RealMæglernes hjemmeside findes en klimaberegner, der ved hjælp af Energimærket kan vise de mest rentable energiforbedringer i boligen, og hvornår investeringen er tjent hjem og begynder at give overskud. Den er d.d. vist 7,2 mio. gange, siden den blev lanceret sidste år.

Boligejerne er klimabevidste og ønsker den grønne vej.

Ifølge Klimaloven har Danmark som mål at reducere udledningen af drivhusgasser frem mod 2030 med 70 pct. i forhold til 1990. Og vi skal være klimaneutrale senest i 2050.

Klimaloven er suppleret af handlingsplaner, der skal sikre klimahandling på kort sigt. Ved at indføje en ambition for boligmarkedet i Danmark i Klimaloven, er det ikke kun byggeriet, men også den eksisterende boligmasse, der fokuseres på. Og det giver handling på kort sigt.

Preben Angelo_presse1