Sælg din fritidsbolig nu og undgå nedslag i prisen

januar 28, 2021

Foto: RealMæglerne

Beregninger fra RealMæglerne på baggrund af salgsstatistikker fra Boligsiden.dk viser, at det gennemsnitlige nedslag i prisen i forbindelse med salg af fritidsboliger bevæger sig kraftigt i retning mod det magiske nul.

Med andre ord: Sommerhuse er så efterspurgte, at de sælges til prisen. Og ofte endda til mere end det.

Nede og runde 2,3 procent

Ved udgangen af 2020 lå det gennemsnitlige nedslag i prisen for salg af fritidsboliger i Danmark så lavt som 3,1 procent. I løbet af 2020 var det endda nede og runde 2,3 procent.

– Det skyldes, at efterspørgslen er stor, udbuddet er lavt og finansieringsmulighederne er gode – bl.a. i kombination med udlejning. Der er mange købere i markedet, og i nogle tilfælde er der endda så mange, at sommerhusene går i budrunder, fortæller Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne, og uddyber:

Mæglerne har køberne klar

– Der er lige nu mange købere, som er klar i venteposition med boligønsker hos ejendomsmæglerne, og mæglerne har ofte flere købere til samme bolig, og så bliver det jo i sidste ende købsprisen, man vinder på med det bedste bud, siger han.

Læs mere her: Sommerhuse flås ned fra hylderne

Læs mere her: Sommerhuse sælges i rekordtempo

At det gennemsnitlige nedslag ligger så lavt, er ekstra bemærkelsesværdigt, fordi vi befinder os midt i de stille måneder på sommerhusmarkedet, der traditionelt set er november til februar.

Har ikke fundet drømmehuset endnu

Alene i RealMæglerne steg salget af fritidsboliger med 84 procent i januar 2021 i forhold til januar 2020

Læs mere her: Boligsalget tordner frem i 2021

– Det er svært at forklare, hvorfor salget af fritidsboliger ligger så højt her i en januar måned. Men noget tyder på, at der er mange, som fortsat er aktive i markedet og ikke har fundet drømmesommerhuset endnu. Samtidig er betænkningstiden kortere, end vi normalt ser. Når huset er der, slår man til, og det betyder, at der ikke skal forhandles ret meget, vurderer Preben Merrild Angelo.

Tre afgørende faktorer

Han har tidligere forklaret om udviklingen på markedet for fritidsboliger, at Covid 19-pandemien, gode lånevilkår og klimahensyn er tre afgørende faktorer for, at sommerhusmarkedet er rødglødende lige nu.

Der blev solgt 15.833 fritidsboliger i Danmark i 2020. Hos RealMæglerne gik salget af fritidsboliger frem med 60 procent.

Udvikling i nedslag i prisen for fritidsboliger

Preben Angelo_presse6