Salgstider rasler ned

februar 26, 2021

Foto: RealMæglerne / Boligsiden.dk / RealMæglernes BoligBarometer

Boliger er ikke ret længe på markedet, før de skifter ejere.

(Se udvikling i salgstider (boligtyper: 2015-2021) for regioner i grafik).

Den gennemsnitlige salgstid for villaer og rækkehuse i Danmark kom i 2020 ned på 151 dage. I januar 2021 lå salgstiden på 145 dage, og kigger man på salgsprognosen for februar, tyder meget på, at den fortsætter ned og tager endnu et dyk i løbet af året.

Det samme billede gælder for ejerlejligheder, hvor gennemsnittet var 94 dage i 2020, mens den i januar 2021 lå på 84 dage.

Det mest bemærkelsesværdige er fritidsboliger, der i 2020 lå på 233 dage, men i januar 2021 tog et styrtdyk til 197 dage.

Fald i GNS salgstid, fritidshuse DK, 2015-2020

fritidshuse DK, jan 2021

Fald i GNS salgstid, villaer og rækkehuse DK, 2015-2020

villaer og rækkehuse DK, jan 2021

Fald i GNS salgstid, ejer-lejligheder DK, 2015-2020

ejerlejligheder DK, jan 2021

197 dage

-24 %

145 dage

84 dage

Kilde: Boligsiden.dk

Det er der en god forklaring på, mener Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne.

– Køberne står i kø. Vi har masser af Guldkøbere® i vores køberarkiv. Mange af dem er klar til at slå til, når drømmeboligen viser sig. Der er ikke så lang betænkningstid, og mange af boligerne er allerede solgt, før de kommer på, fortæller han.

Billedet er stort set det samme over hele landet.

– Mest bemærkelsesværdigt er nok sommerhusene, hvor markedet plejer at ligge dødt på den her tid af året. Men det er fuldstændig støvsuget. Vi har eksempler, hvor folk tidligere har forsøgt i flere år, men huset når knap ind i vores systemer, før det er solgt videre, fortæller Preben Merrild Angelo.

Han mener, at interessen kan skyldes udsigten til endnu en sommer med restriktioner ift. rejser kombineret med langsigtede investeringer i familie- og fritidslivet.

RealMæglerne forventer, at kvadratmeterpriserne vil stige yderligere 3-5 procent i løbet af 2021.

Læs mere her: Se hvor meget din bolig er steget i værdi

Salget af fritidsboliger steg med ca. 102 % hos RealMæglerne i løbet af årets to første måneder i 2021 i forhold til januar-februar 2020.

***

RealMæglernes BoligBarometerudsendes ved afslutningen af hver måned og udarbejdes på baggrund af statistik indsamlet fra mere end 100 RealMægler-butikker landet over. BoligBarometeret er derfor først med aktuelle månedsanalyser om udviklingen på boligmarkedet.

Salgstider rasler ned

Udvikling i GNS salgshastighed_ejerlejligheder_regioner

Udvikling i GNS salgshastighed_fritidshuse_regioner

Udvikling i GNS salgshastighed_villaer og rækkehuse_regioner