Nedslag i prisen styrtdykker

februar 12, 2021

Kilde: Boligsiden.dk

* Se udviklingen i GNS nedslag i prisen i din region i vedhæftede grafer

Hvis du går rundt og overvejer at sælge huset, lejligheden eller fritidsboligen, er det måske nu, du skal reagere på den aktuelle udvikling i boligmarkedet: nedslag i prisen styrtdykker, de gennemsnitlige m2-priser stiger, og salgstiden falder.

– Det er svært at pege på et bedre tidspunkt at sælge på end nu, og det gælder for hele landet, siger Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne med over 100 ejendomsmæglerbutikker i hele Danmark.

Solgt 53 % flere boliger i januar

Beregninger fra RealMæglerne på baggrund af data for Boligsiden.dk viser, at det gennemsnitlige nedslag i prisen i forbindelse med bolighandler bevæger sig kraftigt imod et stort, rundt nul.

I januar 2021 fortsatte boligmarkedet således takterne fra 2020, og salget af boliger tog nye højder. Alene hos RealMæglerne blev der solgt 53 % flere boliger i januar 2021 end i januar 2020.

Samtidig er det gennemsnitlige nedslag i prisen for alle boligtyper nu presset helt i bund, fordi efterspørgslen på boliger fra køberne er enorm:

GNS. nedslag i prisen - DK

Jan-2019

Jan-2020

Jan-2021

Villaer & Rækkehuse

Ejerlejligheder

Fritidsboliger

Kilde: Boligsiden.dk

– Du kan godt tale om en Corona-effekt. Sommerhusene lagde for, og allerede ved udgangen af april 2020 kunne vi se, at det gennemsnitlige nedslag i prisen begyndte sit dyk. Henne i juni 2020 kom huse og ejerlejligheder med, og 2. halvdel af 2020 var generelt et rødglædende år på boligmarkedet, hvor alle pludselig var i markedet for at handle bolig, forklarer Preben Merrild Angelo.

Boligmarkedet blomstrede

Med ”Corona-effekt” mener han, at der aldrig i nyere historie i Danmark er set et tilsvarende år på boligmarkedet. Samfundet nedlukkes i marts 2020, og pandemien medfører en række restriktioner, som får vismænd og økonomer til at spå om fald i boligpriser og fald i salg af boliger.

Men der skete det stik modsatte.

– Corona var kraftigt medvirkende til, at der blev sat skub i boligmarkedet. Alle omvæltningerne i vores hverdag fik mere eller mindre betydning for en række til- og fravalg. Herunder også for vores boligsituation. Fx blev alle sommerhuse jo pludselig revet ned fra hylderne, fordi sommerhuset som ”fristed” fik en helt ny betydning i det nye samfundsperspektiv, siger Preben Merrild Angelo.

Mens nedslag i prisen fortsætter med at falde, mener han, at boligejerne kan forvente prisstigninger i niveauet 3 % i løbet af 2021. Lokalt kan prisstigningerne være mange, mange gange højere.

Udvikling i gns. nedslag i prisen - Ejerlejligheder - kr

Udvikling i gns. nedslag i prisen - Fritidshuse - kr